کد مطلب:299716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

ویژگیهای ظاهری آن حضرت


حاكم در مستدرك به سند خود از انس بن مالك و نیز ابن شهرآشوب در مناقب هم از او نقل كرده اند كه گفت:

«درباره ی چهره ی فاطمه از مادرم پرسیدم و او پاسخ داد: گویی او همانند ماه شب چهارده یا خورشید زیر ابر بود، همانند خورشیدی بود كه از زیر ابر بیرون آمده. پوست بسیار سفیدی داشت و شبیه ترین مردم بود به رسول خدا (ص).»

از عطاء بن ابی رباح نقل شده است كه گفت: «فاطمه دخت رسول خدا (ص) فربه می نمود و نوك موی پیچیده اش روی دیدگانش می افتاد.» در كتاب كشف الغمه نقل شده است كه یكی از وعاظ از فاطمه (ع) و امتیازات و فضایلی كه خداوند بدو داده یاد كرد و غرق در شادمانی شد و آنگاه این دو بیت را سرود:

- خورشید از روی شرم از (دیدن) نور درخشان او به سوی شفق گریخت.

- و غنچه از شرم از (دیدن) شمایل وی خود را در برگها پوشانید.


بسیاری از كسانی كه این دو بیت را شنیدند، جامه بر تن چاك زدند و گریه و زاری سر دادند. ابن عبدالبر در استیعاب به اسانید خود از «عایشه ام المؤمنین» نقل كرده است كه گفت: «من هیچ كس را ندیدم كه از نظر سخن و گفتار (و در روایت دیگر) و ویژگیها و خوی و سیرت شبیه تر از فاطمه به رسول خدا (ص) باشد. چون فاطمه بر پیامبر وارد می شد، آن حضرت برمی خاست و دستانش را بوسه می داد و به وی خوشامد می گفت. همچنان كه هر گاه پیامبر نزد فاطمه می رفت، او با وی چنین می كرد.»

در روایت ابوداود آمده است كه گفت: «چون فاطمه نزد پیامبر می آمد، آن حضرت برمی خاست و دستش را می گرفت و می بوسید و او را در جای خویش می نشاند. پیامبر نیز هر گاه بر فاطمه وارد می شد، او برمی خاست و به سوی حضرتش می رفت و دستش را بوسه می داد و در جای خویش می نشانیدش.»

حاكم در مستدرك به سند خود از عایشه ام المؤمنین نقل كرده است كه گفت: «هیچ كس را ندیدم كه از نظر گفتار و سخن، از فاطمه به رسول خدا (ص) شبیه تر باشد. هنگامی كه فاطمه بر پیامبر وارد می شد آن حضرت به وی خوشامد می گفت و برمی خاست و دستش را می گرفت و می بوسید و او را در جای خویش می نشاند.» حاكم گوید: «این حدیث بنابر شرط شیخین صحیح است و آن دو این حدیث را اخراج نكرده اند.»

و هم او به سند خود از «عایشه» نقل كرده است كه گفت: «هیچ كس را از نظر گفتار و سخن از فاطمه به رسول خدا همانندتر ندیدم. چون وی بر پیامبر وارد می شد آن حضرت به سویش برمی خاست و می بوسیدش و به وی خوشامد می گفت و دستش را می گرفت و در جایگاه خویش می نشاندش. فاطمه نیز هر گاه پیامبر بر او وارد می شد به استقبال او می رفت و دست حضرتش را می بوسید.»

حاكم درباره ی این حدیث گوید: «این حدیث بنابر شرط شیخین صحیح است.»

در شماری از روایات آمده است كه فاطمه (س) چون راه می سپرد، هیچ اختلافی میان راه رفتن او با راه رفتن پیامبر (ص) به نظر نمی آمد.

در كشف الغمه از ام سلمه، ام المؤمنین، روایت شده است كه گفت: «فاطمه دختر رسول خدا (ص) از نظر چهره شبیه ترین مردم به رسول خدا بود.»